Rijdende spoorkraan 39


Steef Janssens
Stoomkraan 39 in actie tijdens Sporen naar het Verleden 2015, het eerste weekend waar de kraan in Goes aan het publiek getoond werd.
Naam   De Schelde
Tractievorm   Stoom
Fabrikant   Koninklijke Maatschappij 'De Schelde'
Type   Stoomkraan
Bouwjaar   1946
Spoorwijdte   1435 mm
Standplaats   Goes
Bedrijfswaardig   ja
Status NRR   B
Gewicht   47,5
Asindeling   B
Max. snelheid   6 km/h
Tractiedetails   

Stephenson stoomverdeling, Kruispijpketel, Oliestook

Oorspr.eigenaars   Koninklijke Maatschappij 'De Schelde'


      

Stoomkraan 39 "De Schelde"

In 1946 bouwde Scheepwerf de Schelde de Stoomspoorkraan 39. Een oliegestookte kraan die zichzelf kon voortbewegen over het spoor met maximaal 6 km/h.

Toepassing bij de Museumstoomtram

Bij de Museumstoomtram heeft de Stoomkraan SHM 39 zijn dienst al diverse malen bewezen. In 2004-2005 heeft de stoomkraan een groot aandeel gehad in het lichten van de Oostenrijkers, om de assen er onder vandaar te halen.

Ook in het restauratieproces van de HTM 8 "Ooievaar" heeft de stoomkraan zijn aandeel gehad. Onder andere het inhijsen van de stoomketel, het plaatsen van de nieuwe bovenbouw en het plaatsen van de condensor op het dak.

Aan Stoomtrein Goes-Borsele

Wegens overtolligheid en het niet in de collectie passen bij de SHM is de kraan in 2014 aan de SGB aangeboden, die het aanbod graag aannam. Op 16 en 17 april 2015 verhuisde de kraan in drie delen naar Goes, waar het geheel weer werd geassembleerd. Vanaf mei 2015 werd de SGB de eigenaar van dit stuk Zeeuws erfgoed. De kraan blijft bedrijfsvaardig behouden en wordt op bijzondere dagen gedemonstreerd aan het publiek. Voor 'echte' hijsklussen wordt ze niet meer ingezet.

Geschiedenis

1946-1974    In dienst bij de Scheepswerf de Schelde
1974    Geschonken aan Museumstoomtram
1976    Na revisie in dienst gesteld
2015   Geschonken aan Stoomtrein Goes-Borsele

 

 
 
   Vorige    Overzicht     Volgende