Loc 22


Foto: Ralph van Meer, Goes, 2007
Naam   Bever
Tractievorm   Diesel-elektrisch
Fabrikant   General Electric
Fabrieksnummer   29896
Bouwjaar   1949
Spoorwijdte   1435 mm
Standplaats   Goes
Bedrijfswaardig   ja
Status NRR   C
Asindeling   Bdm
Vermogen   150 PK
Oorspr.eigenaars   Hoogovens BV
Hist. nummers   HO SF2, 52, 3-52, CW1


      

DIESELLOCOMOTIEF 22 'BEVER'


In de periode na de Tweede Wereldoorlog verkeerde Nederland in een periode van weder-opbouw en industrialisatie. Particuliere spoor-wegbedrijven konden hun materieelpark weer opbouwen dankzij gelden uit de zogeheten Marshallhulp. Veel transportmiddelen werden toen in de Verenigde Staten aangeschaft.


Zo ook diesellocomotief SGB 22. Ze werd gebouwd door General Electric en is voorzien van een Cummins dieselmotor, die via een generator een elektromotor aandrijft. Via tandwielen en een ketting worden de assen aangedreven.


De SGB 22 werd in 1949 aangeschaft door de Hoogovens te IJmuiden als trekkracht (loco) voor de giettreinen van de staalfabriek. Deze gele locomotief kreeg het nummer SF2, later 52. De Hoogovens beschikten ook over een gelijkwaardige locomotief met het nummer 53. Dit tweetal heeft zelfs enige tijd als vast gekoppelde combinatie gereden, waarbij de loco 53 aangestuurd werd vanuit loco 52. De cabine van loco 53 was daarom verwijderd. Na enkele jaren bij de Technische Dienst Transport in Beverwijk te hebben gereden, kwam loco 52 in 1969 terecht bij de Centrale Werkplaats met nummer CW 1.


In 1980 werd de loco geschonken aan de SGB die haar het nummer 22 gaf en de naam 'Bever' (van Beverwijk). De loc werd vooral ingezet voor het rangeerwerk bij het samenstellen van de treinen. In de periode 1992- 1998 werd de loc geheel gerestaureerd. Hierbij werd de dieselmotor geheel geconserveerd. De cabine moest grotendeels herbouwd worden. Voor de dienst in personentreinen werd de loc voorzien van een luchtrem. In een statig blauw en zwarte kleur is het nu een betrouwbare, veelzijdige dieselloc.

 
 
   Vorige    Overzicht     Volgende