Postwagen P 6028



Fabrikant   Werkspoor, Amsterdam
Bouwjaar   1914
Spoorwijdte   1435 mm
Standplaats   Goes
Bedrijfswaardig   nee
Status NRR   A
Lengte o/b   18,3 mm   (0.18 meter)
Asindeling   2'2'
Oorspr.eigenaars   Hollandse IJzeren Spoorwegmaatschappij (HSM), Nederlandsche Spoorwegen (NS)
Hist. nummers   HSM 476, NS P 6028


      

Bouwwijze:

Houten wagenbak op een stalen onderstel. Voorzien van 2 twee-assige draaistellen Type J 'Engels'


Kleurstellingen:

Bij de HSM: Bruin met zwarte stijlen, opschriften op wagenbak met gouden opschriften, stelbalkopschriften in oranje en wit

Bij de NS: Donkergroen met zwarte biezen, opschriften creme, stelbalkopschriften wit


Omschrijving:

Houten wagenbak op een stalen onderstel. Doorgaande treeplanken met handgrepen lang de bak.

Trap op een kopwand. Op het dak is een lichtkap met handrails aangebracht, aan een zijde is deze korter ivm de watertank voor de WC. In elke zijwand twee sets dubbele deuren en een enkele deur. Deze deuren zijn ivm vijeruimte profiel verdiept in de wand aangebracht. aan een zijde van de bak twee ramen met daarnaast een brievenbus, aan de andere zijde een wc / garderoberaam. Op de zijwand twee postplaten (Nederlandse wapens) met de tekst Nederlandse Posterijen rondom deze plaat. Het rijtuig is voorzien Hoge druk stoomverwarming en gasverlichting systeem Pintsch, later gewijzigd door elektrisch licht.

Interieur: Vanaf een kop tot de eerste deur, rondom sorteerkasten met tafels. Tussen beide deuren aan een zijde kachel met daarnaast een inpaktafel, andere zijde een sorteerkast met tafel. Later is dit gewijzigd tot een postzakkenrek. Vanaf de laatste deur tot de instapdeur, een postzakkenruimte met opklapbare tafels, hierboven postschappen. Na de instapdeur een garderobe en toilet met waterspoeling.


Uitrusting:

Westinghouse snelrem, stoomverwarming en gasverlichting. Vanaf 1931 elektrische verlichting


Huidige locatie casco / rijtuig:

Goes depot SGB, op Allan rongenwagen (Sinds 1 november 2008 geplaatst op de 'Allan'-rongenwagen)


Korte geschiedenis:

Gebouwd in 1914 volgens bestek 1201 M.I. met het nummer 476 voor de HSM, is het rijtuig in 1921 vernummerd tot NS P 6028 Het rijtuig is vermoedelijk rond 1950 afgevoerd en verhuisd naar Enspijk.

Hier is de wagen verbouwd tot woonhuis en tot 1999 in gebruik gebleven. Door de ombouw van de naastgelegen A2 kwam de woning vrij.

Door de SGB en Stibans is in 1999 de wagenbak gered en vervoerd naar de Watergraafsmeer


Huidige staat casco / rijtuig:

De langsliggers en bufferbalken van het frame zijn te zwaar gecorrodeerd en moeten vervangen worden. draaistellen, rem-trek en stootwerk dient verworven, of nieuw aangemaakt te worden. Houten casco is in redelijke staat, buitenbeplating dient geheel vervangen te worden. een gedeelte van de houten hemelboom en een groot gedeelte van de houten framebalken dienen vervangen te worden. het interieur van deze postwagen is in zijn geheel niet meer aanwezig, het interieur van de P 6007 (Soest) is als onderdelen of voorbeeld te gebruiken.

 
 
   Vorige    Overzicht     Volgende