Bagagewagen D 6044



Fabrikant   Werkspoor, Amsterdam
Bouwjaar   1920
Spoorwijdte   1435 mm
Standplaats   Goes
Bedrijfswaardig   nee
Status NRR   B
Gewicht   28
Lengte o/b   18,300 mm   (18.30 meter)
Asindeling   2'2'
Oorspr.eigenaars   Hollandse Spoorweg Maatschappij (HSM), Nederlandsche Spoorwegen (NS)
Hist. nummers   HSM D 1945, NS D 6044


      

Bagagewagen D 6044


Vierassige houten bagagewagen van de voormalige Hollandse Spoorweg Maatschappij 'HSM'.

Gebouwd op een geheel stalen onderstel met spanwerk, draaistellen engels model (NS type J) met HSM ag3 aspotten (later NS R1). De bagageruimte is opgebouwd uit een frame van stalen U profielen met daartussen houten planken. Vier schuifdeuren geven toegang tot twee bagagecompartimenten. Aan een einde van de wagen is een balkon aanwezig zonder overloopmogelijkheid. Tussen balkon en bagageruimte is een conducteurafdeling met closet (zonder waterspoeling) gemaakt. De conducteurafdeling is aan de zijde naast de instapdeur voorzien van een uitbouw (het zogenaamde 'buikje'). Op het dak is een uitbouw met daarin een verhoogde zitplaat aanwezig waardoor de hoofdconducteur zicht op de spoorbaan en seinen kon houden.Deze wagens waren oorspronkelijk voorzien van doorgaande treeplanken met de bijbehorende handrails langs de gehele wagen en uitgerust met gasverlichting en stoomverwarming in de conducteurruimte.De wagen onderscheid zich van de oudere wagens uit deze serie door het gebruik van een zwaardere bakconstructie in de vorm van extra plaatijzeren dak- en kopspanten, hoekverstevigingen en een bollere dakvorm. Deze wijzigingen werden bij de HSM rond 1916 op alle nieuw te bouwen gesloten goederenwagens en bagagewagens (die een gelijksoortige constructie kende) toegepast.


De wagen is het sluitstuk van de ontwikkeling van het bagagewagenpark van de HSM. De basis voor dit type stamt al van ver voor de eeuwwisseling in de vorm van tweeassige bagagewagens. In de periode daarna werd dit type als drieassige en vierassige wagen gebouwd waarbij steeds de nieuwste standaard constructie van de HSM voor bagagewagens en gesloten goederenwagens werd aangehouden. Deze wagen is de enige bewaard gebleven HSM bagagewagen van het laatste en zwaarst geconstrueerde type. In vergelijking met de oudere HSM bagagewagens (ook de voorlopers uit deze NS serie gebouwd tussen 1912 en 1914) is de wagen van een zwaardere metalen draagconstructie van de bak voorzien zoals extra plaatijzeren kop- en dakspanten, hoekverstevigingen etc. Deze verschillen vallen extra op doordat direct vergelijkingsmateriaal in de vorm van de ex. HSM bagagewagen D 1914 aanwezig is. Na deze serie werden door NS enkel nog volledig stalen bagagewagens gebouwd.


omvang serie: NS D 6001-6055, oud HSM (D 1901- 1956).Wagen D 6044 maakt deel uit van de laatste levering van deze serie met de nummers NS D 6038-6055 (oud HSM D 1939 - 1956)


Geschiedenis van de SGB wagen


Periode 1920- ca. 1945: inzet als bagagewagen in binnenlands verkeer. Na 1945 vermist en afgevoerd. In Oost Duitsland vanaf 1945 ingezet als hulppostwagen waarvoor op het balkon een remhuis is aangebracht. In 1965 verbouwd tot werkwagen. Rond 1980 in deze staat opname in het museumbestand van de Museumverein Ascherleben. In 2004 overgenomen door de SGB en naar Goes gebracht.


Er zijn geen ingrijpende wijzigingen aan de buitenzijde van het rijtuig aangebracht. Op het rembordes is een apart remhuis aangebracht toen het rijtuig dienstdeed als postrijtuig. De kop van de wagenbak aan de tegenovergelegen zijde is voorzien van een draaideur en eenvoudige overloopinrichting. Het rijtuig heeft grotere ramen gekregen. Aan de binnenzijde is het originele interieur geheel verwijderd. Bij restauratie van het rijtuig wordt het rijtuig weer teruggebracht in de oorspronkelijke staat voor dienst in de 'binnenlandse sneltrein' van de SGB.


Aanvulling status RRM: D 6044 heeft de status B2.



(Tekst met dank aan M. Kastelijn).

 
 
   Vorige    Overzicht     Volgende