Exploitatie
De meest in het oog springende functies zijn die van het trein- en lokomotiefpersoneel. Als de stoomtrein rijdt, is er steeds een hele ploeg mensen actief. Op de lokomotief bestaat deze uit de machinist, de leerling-machinist (“stoker”) en een leerling-stoker. In de trein vinden we de hoofdconducteur (“hc”), de conducteurs en de leerling-conducteurs. Allemaal zijn zij medewerkers van de dienst Exploitatie. Maar Exploitatie kent ook medewerkers achter de schermen, zoals bijvoorbeeld de personeelplanners.

Een functie op de lokomotief krijg je niet cadeau. De functie van stoommachinist eist een leer- en praktijkperiode van zo`n vier jaar, vaak zelfs nog langer. Deze periode begin je als leerling-stoker. De kandidaten voor deze functie krijgen een theoretische cursus en -examen, waarbij de basiskennis voor het vak van stoker wordt bijgebracht. Het meeste leer je echter in de praktijk, wanneer je samen met een machinist en een leerlingmachinist dienst mag doen op de lokomotief. Na veel ervaring, praktijkproeven, verdere cursussen en examens zal een aantal leerling-stokers in staat worden gesteld om door te stromen naar de functie van leerling-machinist en uiteindelijk de functie van machinist. De machinist of “meester” draagt de verantwoordelijkheid voor de lokomotief en haar bemanning.

In de trein vinden we een soortgelijke opzet. Na een instructiedag kan je daar aan de slag als leerlingconducteur. Vervolgens kun je na tenminste een jaar praktijkervaring en een theorie-examen doorstromen naar de functie van conducteur. Een aantal conducteurs zal vervolgens na een cursus, een examen en een praktijkbeoordeling de stap naar de functie van hoofdconducteur (“hc”) maken. De hc is als chef van de trein verantwoordelijk voor de treinbemanning, de passagiers, de administratie en voor het geven van het vertrekbevel aan de machinist.

Je ziet: we stellen de nodige eisen aan onze mensen. Laat je echter niet afschrikken. Het werk op de lokomotief en de trein is vooral ook ontzettend leuk om te doen. Veel contact met vakantievierende mensen, veel buitenlucht en het tonen van een prachtig staaltje oude techniek horen daarbij. Je zet samen met je collega`s een prestatie van formaat neer. Een heel sportieve prestatie trouwens. Voor de stoker is het een sport om te “spelen” met het vuur, het water en de stoomdruk. Vooral bij een zware trein kan dat behoorlijk inspannend zijn. Voor de conducteurs is de sport om ondanks de drukte toch alle kaartjes te controleren, de stations om te roepen, te helpen met in- en uitstappen en dan toch nog tijd te vinden om gezellig met het publiek te kletsen en informatie te verstrekken.

Liever een functie `aan wal`? Representatieve, enthousiaste mensen van alle leeftijden bieden we graag een functie als lokettist aan. Een leuke functie met veel contacten met onze klanten. Aan het loket ben je het visitekaartje van de SGB. Een dienstverlenende instelling en enige rekenvaardigheid zijn uiteraard van groot belang.

Ook zin om deel uit te maken van zo`n enthousiaste, tegelijk professionele en soms ook knettergekke ploeg mensen? Misschien eerst nog de nodige vragen? Lees dan verder onder “vraag en antwoord” en onder “medewerker worden”.